torsdag 25. desember 2014

Reoperasjon nr fire

Oppdatering fra operasjonen

Mange av dere er nok litt spennde og høre. ?.
Som vi alle vet gikk ikke dette helt etter vår vei som vanlig.

Dette var satt opp som dagbehandling som betyr at du kan reise rett hjem etter operasjonen.  Planen var hjemreise i dag den 20 des, men istedenfor ligger jeg her ved Riksen og ente opp som innlagt.

Operasjon:

Den startet etter planen og alt så greit ut den  første timen. Den var tenkt og foregå i to timer var planen. Før operasjonen snakker vi med  tre kirurger som fikk seg bilde, og få lagt grunnleggende følgende til operasjonen. Vi alle ser dette  som positiv og unngår og tenke negativ.  Men de minner oss på at betennelsen jeg har, har og er en tøff kamp.

Etter samtale og undersøkelse blir jeg gjort klar til narkose og operasjon.  Før jeg blir trilles inn ønsker de og legge inn noe i venstre nese, gi lokalbedøvelse som må virke litt før operasjonen.  Dette var ikke behagelig men som vanlig taklet jeg dette overraskende godt og få mange gode ord fra legen og sykepleien. Dette gjorde ØNH som en led i det han skulle gjøre.

Da var det narkose på vei. Her gikk det tålig greit på det vi før har opplevd ved kroppen. I denne runden fikk jeg være en av de første som prøver ut noe helt nytt her. Det blir satt på slike hjernerytme.  Noe elektroder opp i panna, den nye utvikling hjelper de og se hvordan du sover under operasjonen ( narkose)

Under operasjon blir det oppdaget noe nytt, en time etter operasjonen blir min pappa ringt opp. fra sykepleier, som sier at hoved kirurgen må snakke med han. Legen forklare situasjon, på en fin måte. Det og hente bein fra høyre kjeve må utgå, men istedenfor ønsker de og ta fra hofta. Pappa svare, dere må bare gjøre det dere må gjøre.  Kirurgen forklare også forholde i munnen.  Etter årevis med betennelse har det nå utviklet stort hull, i dette hullet ble det gjort funn av stor betennelse som lå i hullet.  Dette ble nå fjernet og skrapet rent, så lagt inn nytt bein fra høyre hoftekamer. Tru om dette er opphavet til stygg smak i munnen og ikke minst den smerten vi aldrig har funnet ut av tidligere.? Tenk at en så liten fistelåpningen kan gi oss så mye svar.

Så ble det oppdaget at jeg puster bare igjennom den ene nesa grunnet trange forhold. Det ligger nok til grunnen  til at jeg er vanskelig og sette intubering på. Denne runden ble tuben satt i munnen og ned. Det ble også blokket opp større åping til veien inn til bihullende. Så mistanke om at det har kommet betennelse derfra er stor. Nå skal det være normal åping inn dit og nese. Men det med trang nese på den ene siden skal opereres senere.  Dagens funn ble overraskende. De ønsker derfor en innleggelse for og følge litt på utviklingen etter operasjonen.  Vi kan jo tross alt ikke gå hjem. Oppvåkningen krevde tid, som vanlig slett jeg  med og ta pusten fra min egen maskin. Jeg er nå satt på en litt tøff antibiotika kur fire ganger pr dag til hjemreise.  Jeg må også nå trene opp høyre hofte igjen, så nå må jeg bruke krykker.  Mandag skal jeg til tannlegen, etter det ned på ØNH avd for at tapongene i nesen skal fjernes og ses på.
Håper bare vi kommer hjem til jul.  Jula er jo litt utom det vanlige.

1 kommentar:

  1. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett